DOSTĘP DO INFORMACJI PUBLICZNEJ
Na mocy ustawy z dnia 6 września 2001 o dostępie do informacji publicznej (Dz. U. z 2019, poz. 1429) każda informacje o sprawach publicznych stanowi informacje publiczną i podlega udostępnieniu na zasadach i w trybie określonych ww. ustawie.
I.PRAWO DOSTĘPU DO INFORMACJI PUBLICZNEJ przysługuje każdemu, bez konieczności wykazania jakiegoś interesu prawnego lub faktycznego.
II. OGRANICZENIE DOSTĘPU
Udostępniane są wszystkie informacje publiczne z wyłączeniem:
– dokumentów niejawnych w rozumieniu ustawy z dnia 05.08.2010 r. o ochronie informacji niejawnych (Dz. U. z 2019 poz.742),
– dokumentów zawierających informacje objęte tajemnicą skarbową, bankową i statystyczną,
– dokumentów w zakresie objętym ochroną zbiorów danych osobowych,
– dokumentów zawierających informacje mogące naruszać prywatność osób fizycznych lub tajemnicę przedsiębiorcy,
– akt osobowych pracowników, list płac i innych dokumentów pracowniczych – z wyjątkiem płac osób zajmujących funkcje publiczne,
– dokumentów zawierających inną prawnie chronioną tajemnicę.
Nadzór nad udostępnianiem informacji publicznych pełni Dyrektor Ośrodka lub osoba przez niego wyznaczona.
III. PRAWO DO INFORMACJI PUBLICZNEJ OBEJMUJE PRAWO DO:
1) uzyskania informacji publicznej, w tym uzyskania informacji przetworzonej w takim zakresie, w jakim jest to szczególnie istotne dla interesu publicznego,
2) wglądu do dokumentów urzędowych (dokumentem urzędowym, zgodnie z art. 6 ust. 2 ustawy o dostępie informacji publicznej, jest treść oświadczenia woli lub wiedzy, utrwalona i podpisana w dowolnej formie przez funkcjonariusza publicznego, w ramach jego kompetencji, skierowana do innego podmiotu lub złożona do akt sprawy),
3) dostępu do posiedzeń kolegialnych organów władzy publicznej pochodzących z powszechnych wyborów
IV. FORMY UDOSTĘPNIENIA INFORMACJI
Udostępnianie informacji publicznej następuje w drodze:
1) ogłaszania w urzędowym publikatorze teleinformatycznym – Biuletynie Informacji Publicznej, który jest, zgodnie z ustawą, ujednoliconym systemem stron w sieci teleinformatycznej. Stronę główną Biuletynu zawierającą m.in. wykaz podmiotów wraz z odnośnikami umożliwiającymi połączenie z ich stronami tworzy minister właściwy do spraw informatyzacji. Rozporządzenie Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji w sprawie Biuletynu Informacji Publicznej określa szczegółowe wymagania dotyczące układu ujednoliconego systemu stron Biuletynu Informacji Publicznej, zakres i tryb przekazywania ministrowi właściwemu do spraw informatyzacji informacji do zamieszczenia na stronie głównej Biuletynu Informacji Publicznej, wymagania dotyczące zabezpieczania treści informacji publicznych udostępnianych w BIP.
2) udostępnianie:
a) w drodze ogłaszania w Biuletynie Informacji Publicznej,
b) na wniosek zainteresowanego (jeżeli informacja nie została udostępniona w Biuletynie Informacji Publicznej),
c) w drodze wyłożenia lub wywieszenia w miejscach ogólnie dostępnych,
d) przez zainstalowane w miejscach ogólnie dostępnych urządzeń umożliwiających zapoznanie się z tą informacją.
3) wstępu na posiedzenia kolegialnych organów władzy publicznej pochodzących z powszechnych wyborów i udostępniania materiałów, w tym audiowizualnych i teleinformatycznych, dokumentujących te posiedzenia.
Dostęp do informacji publicznej jest bezpłatny, jednak jeżeli podmiot obowiązany do udostępnienia ma ponieść dodatkowe koszty związane ze wskazanym we wniosku sposobem udostępnienia lub koniecznością przekształcenia informacji w formę wskazaną we wniosku, podmiot ten może pobrać od wnioskodawcy opłatę w wysokości odpowiadającej tym kosztom.
Udostępnianie informacji publicznej na wniosek następuje bez zbędnej zwłoki, jednak nie później niż w terminie 14 dni od daty złożenia wniosku. Wgląd do dokumentów odbywa się w jednostce, w której dokument jest przechowywany, w godzinach pracy tej jednostki i obecności pracownika uprawnionego. Jeżeli informacja publiczna nie może być udostępniona ww. terminie, podmiot obowiązany do jej udostępnienia powiadamia w tym terminie o powodach opóźnienia oraz o terminie, w jakim udostępni informację, nie dłuższym jednak niż 2 miesiące od dnia złożenia wniosku.
Odmowa udostępnienia informacji publicznej oraz umorzenie postępowania o udostępnienie informacji przez organ władzy publicznej następują w drodze decyzji. Decyzja taka winna zawierać uzasadnienie, a także imiona, nazwiska i funkcje osób, które zajęły stanowisko w toku postępowania o udostępnienie informacji, oraz oznaczenie podmiotów, ze względu na których dobra (np. prawo do prywatności itp.), wydano decyzję o odmowie udostępnienia informacji.
Od decyzji odmownej lub umarzającej postępowanie o udostępnienie informacji przysługuje odwołanie.
Podmiotowi, któremu odmówiono prawa dostępu do informacji publicznej ze względu na wyłączenie jej jawności z powołaniem się na ochronę danych osobowych, prawo do prywatności oraz tajemnicę inną niż państwowa, służbowa, skarbowa lub statystyczna, przysługuje prawo wniesienia powództwa do sądu powszechnego o udostępnienie takiej informacji.
Rejestr wniosków o udostępnienie dokumentów, który zawiera:
– imię i nazwisko osoby zainteresowanej,
– datę złożenia wniosku,
– przedmiot wniosku,
– nazwę udostępnionego dokumentu,
– imię i nazwisko oraz stanowisko pracownika załatwiającego wniosek,
– datę załatwienia i potwierdzenia zainteresowanego
znajduje się w Sekretariacie (pok.56).
Ustawa z dnia 6 września 2001 roku o dostępie do informacji publicznej>>
Wzór wniosku o udostępnienie informacji publicznej>>
Wzór rejestru wniosków o udostępnienie informacji publicznej>>
Wprowadzenie: Sebastian Buczyński 05-05-2014 14:41
Odpowiedzialny za treść: Monika Tokaj-Wtorek